search

                               

Content

FORMES BÀSIQUES PER A P4 I P5


JOCS DE MATEMÀTIQUES. GEOMETRIA AMB FORMES BÀSIQUES. 

Agrupament/sessió
Jocs de matemàtiques.
Gran grup.


Material 
(Divers. Veure les diferents activitats)
•Targetes de formes geomètriques imprimibles.
•Pissarres Veleda i retoladors.
•Peces geomètriques de fusta per construir.
•Fitxa (imprimible) per retallar.

Altres

Objectius 
•Familiaritzar-se amb les formes geomètriques bàsiques: quadrat, rectangle, cercle i triangle.
•Saber anomenar correctament les figures treballades. 
•Aprendre a situar elements d'aquestes figures: diagonals, el punt mig d'un costat, el mig d'un angle...
•Desenvolupar la memòria visual.
•Ser capaç de reproduir models geomètrics d'una certa complexitat.

Desenvolupament 
Conjunt d'activitats pràctiques i seqüenciades per treballar i, sobretot, analitzar les formes geomètriques bàsiques amb alumnes de 4 i 5 anys. Penso que estan plantejades per a un nivell de 4 anys però crec que poden treballar-se, també, a P5. S'han extret íntegrament del blog Le Journal de Chrys. A continuació es transcriu l'experiència (tant la idea com les fotografies són de l'autora, Chrystel M.). 



"FORMES GÉOMÉTRIQUES EN MOYENNE SECTION"

A la meva classe tinc diferents materials per treballar amb i sobre les formes geomètriques (blocs lògics, tangrams, un joc per reproduir dibuixos formats per formes geomètriques magnètiques...).
Actualment experimento algunes idees que interessen força els meus alumnes.

Primera fase (o activitat inicial)
Joc de memòria visual a la pissarra amb 5 formes simples (consisteix en una sèrie de targetes duplicades: 5 formes per col·locar a la pissarra i 5 formes que han de manipular els alumnes). 
Abans de començar mostro el material als alumnes. -Què és? Anomenem les formes geomètriques. Després els explico que enganxaré a la pissarra tres targetes de formes geomètriques i a continuació les taparé amb un full. Els alumnes han de tenir els ulls tancats mentre col·loco les targetes a la pissarra. D'entre les cinc formes trio les que hauran de memoritzar i col·locar en l'ordre correcte a la pissarra.
Obren els ulls, observen i a continuació amago la seqüència.





-Qui vol sortir a la pissarra?
Un alumne fa la seva proposta:





Quan els alumnes ho han entès es pot anar més enllà de tres formes i augmentar-ne la dificultat. Va bé deixar passar una estoneta des que es mostra la seqüència de formes fins que surt un voluntari a la pissarra i, fins i tot, parlar d'altres coses per tal de dificultar-los la memorització... fer petites trampes per despistar-los!
La meva intenció és que desenvolupin el seu vocabulari i l'agudesa memorística de les formes.

El material d'aquesta activitat es pot aconseguir clicant la imatge següent: 


Le Journal de Chrys (Descàrrega del Pdf)

Segona fase (o segona activitat)
Els nens asseguts a la rotllana escolten amb atenció. Els explico que dibuixaré una forma a la pissarra i que a continuació l'amagaré i haurà de sortir algú a refer el dibuix. Dibuixo la figura traçant-la lentament i comentant-ne les peculiaritats. Posem per cas: per a la figura de l'exemple següent, primer, dibuixo el quadrat; després, mostro dos angles oposats i, a continuació, traço la diagonal que els uneix. Finalment, remarco els altres dos angles oposats i traço la segona diagonal. I després ho tapo tot.

-Heu observat bé? Qui vol sortir a dibuixar la forma a la pissarra?





Quan ho han entès bé repetim l'exercici. Però, ara, reparteixo algunes pissarretes blanques entre els alumnes.




Vaig augmentant la dificultat de les figures però tenint molta cura de descomposar i explicar el meu dibuix a la pissarra.

Així, per exemple, quan vull trobar un punt que és al mig d'un costat, mostro el costat en qüestió des de l'inici fins al final, em resituo aproximadament al mig i hi marco un punt. Ho faig tot sense dir-los res. Finalment, els demano —Per què creieu que he fet aquesta marca?. I gairebé sempre hi ha un o més alumnes han entès que jo buscava el mig.




Sobre les seves pissarretes, cada alumne marca aquest punt mig amb més o menys encert.

Pregressivament, i després d'alguns intents, els alumnes van millorant la situació dels punts importants: les figures, els angles, el mig...







Els models per analitzar i copiar es mostren a continuació. És una proposta de formes, de complexitat creixent, per reproduir. 


Le Journal de Chrys (Descàrrega del Pdf)

Tercera fase. (Pràctica lliure de l'activitat a la taula).
A la meva classe hi tinc permanentment una taula en la qual deixo "coses per fer" quan els alumnes han acabat les seves feines. El contingut de les activitats va canviant al llarg de les setmanes: s'hi poden trobar contes il·lustrats, pissarretes per reproduir grafismes, llistes de paraules treballades a classe per reescriure-les, o bé, formes geomètriques per composar... És una taula on es practica tot allò que ja s'ha treballat amb anterioritat a classe.
El material que s'ha utilitzat en aquesta activitat i que ja coneixen es deixa temporalment en aquesta taula per tal que els alumnes facin pràctiques.






Altres feines complementàries.

Reproducció de models amb formes geomètriques manipulables.
En altres estones, els alumnes, poden reproduir figures amb  les formes geomètriques treballades manipulables. 
Hi ha una sèrie de models que els alumnes poden triar, com els que es mostren a continuació.








Retallat de formes geomètriques bàsiques.


Le Journal de Chrys (descàrrega del Pdf)


Per llegir l'activitat original visiteu Le Journal de Chrys.






Estàs en Formes bàsiques per a P4 i P5 → Matemàtiques P5.  Torna a Inici

3 comentaris:

  1. És un treball interessantíssim! La proposta de reproduir dibuixos de la pissarra és ben fàcil d'aplicar... Però les formes geomètriques manipulables per reproduir models m'han robat el cor!! Una abraçada.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola Joana, a mi també m'ha agradat molt l'experiència d'aquesta mestra. I ja he copiat unes quantes idees. Com que no tinc les peces de fusta ni pressupost m'he fet un "succedani" amb cartolines plastificades.
      Gràcies per passar-te per aquí. Una abraçada! 😊

      Elimina
  2. Hola Blanca! Muchísimas gracias por pensar en TresQuatreiCinc para compartir este premio. Me hace mucha ilusión. En seguida me paso a recojerlo. Un abrazo y gracias por tu apoyo. :-)

    ResponElimina



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

QUI SÓC

QUI SÓC
Marta Montero. Mestra d'educació infantil i primària. Vaig arribar a l'escola sense una especial vocació i després de fer unes quantes voltes. M'hi vaig sentir còmoda. Potser per això, anys més tard, encara tinc arguments per continuar-hi. TresQuatreiCinc és l'espai on recullo les activitats que faig a classe amb els nens de Tres, Quatre i Cinc anys -ara també amb els de sis i set-. Per a mi i per a tots els que les puguin trobar interessants. Benvinguts.

Contacta'm

Nom

Correu electrònic *

Missatge *

.

.

segueix-me a

  Seguir a TresQuatreiCinc a Google+ Seguir a TresQuatreiCinc a Twitter Seguir a TresQuatreiCinc a Instagram

Seguidors

Pel que fa als continguts...

Llicència de Creative Commons
TresQuatreiCinc de Marta Montero està subjecta a una llicència de Reconeixement-NoComercial 4.0 Internacional de Creative Commons

Tradueix

English plantillas curriculums vitae French cartas de amistad German documental Spain cartas de presentación Italian xo Portuguese

La meva llista de blogs