search

                               

Content

COMPTAR AMB LES ORELLES



JOCS DE MATEMÀTIQUES.

Agrupament/sessió
Jocs de matemàtiques.
Gran grup.


Material 
• Elements de diferents colors (pius, boles o altres…)
• Un pot 

Altres


Objectius 
•Exercitar la capacitat d'escolta
•Exercitar la memòria visual
•Aplicar estratègies de deducció a partir dels elements observables i altres dades

Descripció de l’activitat 
Aquesta és una activitat per treballar conceptes matemàtics amb un petit conjunt d'elements. Comptar-los a través de l'oïda, en sentir el soroll que fan en picar a l'interior d'un pot. Deduir quants hi ha a dins del pot, quants han quedat  a fora...
Es pot repetir periòdicament durant P4 i P5 amb diferents materials i variant el grau de complexitat.

Pensada per a P5, 1r trimestre, es pot començar amb 6 elements. Més endavant es pot intentar amb quantitats majors.
Tenim una capsa plena de pius de colors.
El primer que cal es mostrar els elements als nens i que tinguin ben clar  quina quantitat n'hi ha de cada color.

"Avui treballarem amb tots aquests pius. Ens hem de fixar bé: Quants n'hi ha de color verd?, quants de grocs?, quants de vermells?. Si els comptem tots quants n'hi ha? 2+2+2 fan 6"

A partir d'aquí comença la gràcia de l'activitat.

Els mostro un pot que és on amagaré un cert nombre de pius. Els nens hauran d'escoltar molt bé quants pius cauen dins del pot i indicar-m'ho després, quan els ho pregunti.
(per fer aquesta operació m'amago una mica de la seva vista o em tapo amb l'altra mà, per tal que només es puguin refiar de la seva oïda).

Deixo caure, un a un, donant temps per comptar, tres pius a dins del pot. 






A continuació els demano "Quants pius hi ha dins del pot?" i no hi ha gaires dubtes.
Fem les comprovacions i recapitulem la informació: "Hi havia 6 pius, tres han caigut a dins del pot, per tant, queden a la meva mà uns altres tres pius".
Quan els mostro el contingut del pot i el de la meva mà tothom somriu satisfet i orgullós de la seva perspicàcia!

Repetim l'activitat un parell de vegades més variant les quantitats.  Els agrada això d'endevinar per l'oïda. Però jo vull que a més de dir el que hi ha dins del pot em diguin el que queda a la meva mà. Tot plegat dóna lloc a algunes discussions que es resolen fent comprovacions.

Però encara ho complico una mica més. Han de ser capaços d'esbrinar de quin color són els pius que han quedat a la meva mà. Al principi no m'ho poden dir. És clar, no tenen referents.

De manera que els he de donar pistes:
Ara, cada cop que comptem el que hi ha dins del pot i deduïm la quantitat que ha quedat a la meva mà i el que em diuen és correcte, els mostro això últim, el que hi ha a la meva mà.

Per al cas del primer exemple: 





Ara si és fàcil, fent memòria del "2+2+2=6", deduir què hi ha dins del pot.






Repetim la mateixa seqüència d'activitat variant colors i quantitats dos o tres vegades més.

Per acabar es poden fer altres preguntes:

Per exemple, si compten 3 pius a dins del pot els pregunto: "podria haver 4 pius a la meva mà? o 2? per què?

Després d'exprémer-se una estona el cervell es fa l'hora de deixar l'activitat.




A tenir en compte: A P5 hi ha nens amb una capacitat lògica més desenvolupada que els permetria treballar amb quantitats superiors o amb més colors però tractant-se de tot el grup d'alumnes ja està bé amb 6 elements i 3 colors.



Estàs en Comptar amb les orelles → Matemàtiques P5.  Torna a Inici

6 comentaris:

  1. Me encanta, madre mía la de ideas que me vas a dar jejeje. Un saludo

    ResponElimina
  2. Hola Miren :-) Eres mi primera comentarista!
    Eso espero, que gusten mis ideas. Yo a ti te he copiado unas cuantas… Es más, cuando ví que lo que tu llamas "juegos de asamblea" es lo mismo que mis "jocs de mates" o "jocs de lengua" me hizo mucha ilusión.
    Te invito a que sigamos "espiándonos".
    Saludos.

    ResponElimina
  3. Aquesta activitat de comptar escoltant el soroll també la fem nosaltres amb el projecte EntusiasMat, però m'han agradat molt les idees que dones de quedar-te'n uns quants a la mà, així fan la resta també i fer-los pensar en quins colors són els que hi ha dins del pot.
    Felicitats pel teu bloc. L'acabo de descobrir i m'encanta!

    ResponElimina
  4. Hola LLuna.
    Gràcies per les teves paraules. Jo també segueixo el teu blog i propostes ;-)

    Això de comptar, amb els petitons de P3 només ho feiem per enumerar elements però amb aquests més ganàpies… que s'esforcin una mica, no?

    ResponElimina
  5. Hola Marta!! Me encanta la actividad! La pondré en práctica ya mismo. Me esta costando un poco con mis alumnos de 5 años que tengan paciencia para escuchar y pensar en problemas y otras actividades. Creo que este juego les va a venir muy bien.
    Gracias por compartir!! Un beso
    Elisa
    http://www.aprendiendoeninfantil.com/

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola Elisa! Me alegro de que te guste. Seguro que tu eres capaz de sacarle más jugo. :-) Buena suerte!!! Saludos

      Elimina



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

QUI SÓC

QUI SÓC
Marta Montero. Mestra d'educació infantil. Vaig arribar a l'escola sense una especial vocació i després de fer unes quantes voltes. M'hi vaig sentir còmoda. Potser per això, anys més tard, encara tinc arguments per continuar-hi. TresQuatreiCinc és l'espai on recullo les activitats que faig a classe amb els nens de Tres, Quatre i Cinc anys. Per a mi i per a tots els que les puguin trobar interessants. Benvinguts.

Contacta'm

Nom

Correu electrònic *

Missatge *

.

.

segueix-me a

  Seguir a TresQuatreiCinc a Google+ Seguir a TresQuatreiCinc a Twitter

Seguidors

Google+ Seguidors

Pel que fa als continguts...

Llicència de Creative Commons
TresQuatreiCinc de Marta Montero està subjecta a una llicència de Reconeixement-NoComercial 4.0 Internacional de Creative Commons

Tradueix

English plantillas curriculums vitae French cartas de amistad German documental Spain cartas de presentación Italian xo Portuguese

La meva llista de blogs